A tudatos jelenlét nem csupán egy módszer. Egy életmód.

A tudatos jelenlét eredetét tekintve szorosan összefonódik a buddhista hagyományokkal, a nyugati világban mégis talán pont annak köszönheti egyre szélesebb körű elterjedését, hogy e mindfulness módszerek gyakorlása nem követeli meg a vallási elköteleződést. Így a meditáció és a tudatos jelenlét áldásos hatásait azok is élvezhetik, akik a különböző egyházaktól és vallási tanoktól elhatárolódnak.

A mindfulness kifejezéshez számos meghatározás társul. Legelterjedtebb talán a tudatos jelenlét, ezért az oldalon én is ezt  használom. Számomra mégis az éber jelenlét a legkifejezőbb, mivel az én értelmezésemben lényegi része az egészleges, teljes jelenlét, testileg, lelkileg és szellemileg egyaránt; a tudatos jelenlét pedig érzésem szerint erősen a tudatra, a gondolkodásra, rációra fókuszál.

A fogalom meghatározására legelterjedtebben Jon Kabat-Zinn leírásával találkozunk, mely szerint a tudatos jelenlét a szándékosan a jelen pillanatra irányított, minősítésektől mentes figyelem (a három kulcsszót kiemeltem). Fontos észrevenni, hogy a figyelemirányítás mellett hangsúlyos szerepe van a hozzáállásnak is, hogy ezt milyen lelkülettel tesszük. Az előítéletektől mentes attitűd mellett Jon Kabat-Zinn gyakran említi még a kedves, elfogadó, megengedő és elengedő beállítódást, mely bizalommal teli, türelmes és mentes az erőszaktól, erőltetéstől, a szinte gyermeki, kíváncsi, kezdő, felfedező szellemet, és a hálát, nagylelkűséget is.

A terápiás technikaként is alkalmazható tudatos jelenlét nem egyenértékű a meditációval (amely, bár az éberség gyakorlásának rendkívül hatékony módja, mégsem szinonimája a mindfulness állapotának). Sokan a testedzés hasonlatával élve úgy írják ezt le, hogy a meditációs ülések, „edzések”, amik a „figyelemizom” erősítését szolgálják. A mindfulness pedig az az életforma és mentális állapot, amit bárhol és bármikor gyakorolhatunk. A meditációs gyakorlatok végső célja éppen az, hogy a hétköznapokban készségszinten tudjunk átkapcsolni és létezni a jelenlét állapotában.

A mindfulness tehát sokkal több, mint egy meditációs technika. Sokkal inkább egy életmód, amely által az élet minden apró pillanatára figyelem szentelhető. A tudatos jelenlét, a tapasztalatok minősítésektől mentes elfogadásának gyakorlásával megtapasztalható az élet teljessége, befogadva a kellemes, kellemetlen és semleges élmények összességét, melyek így egy kiegyensúlyozott és élhető jelenlétben képeződnek le bennünk. A teljesség mellett a tudatos jelenlétben az élet nem csak elmegy mellettünk, hanem teljes egészében megélhetjük, átélhetjük azt.

Éld meg a „jelen-lét” állapot áldásosságát az életed forgatagában!

Amennyiben érdeklődsz a mindfulness iránt és szeretnél megismerkedni a jelenlét készségét erősítő meditációs gyakorlatokkal, szeretettel várlak gyakorló óráimon vagy valamelyik mindfulness tanfolyamon, ahol lehetőséged nyílik arra is, hogy mélyebben megismerkedhess a tudatos jelenlét módszerével. Ezek időpontjáról az „események” menüpont alatt tájékozódhatsz.