Tudatos jelenlét (mindfulness) őszi hangulatban

 

A hosszú, forró nyári napok elmúltával, ismét beköszöntött az ősz, tele varázslattal és színekkel. Ugyan a nappalok már rövidebbek, a hajnalok és esték hűvösebbek, az őszi napfény még melegséggel tölti meg a természetet. Kiváló időszak ez arra, hogy kissé elcsendesedjünk a nyári zsongás után. Lazítsunk és gyakoroljuk a hétköznapok “mindful” megélését, élvezzük a jelen pillanat, az ősz szépségét.

Az ilyenkor aktuálissá váló kerti teendők elvégzése vagy egy séta a természetben önmagában is a mindfulness gyakorlására, jelenlétre ösztönöz. Engedj magadnak egy kis kikapcsolódást, hogy felfrissülve folytathasd a napodat: menj ki egy közeli parkba vagy kirándulj egyet az erdőben. Keress egy nyugodt helyet egy réten, egy patakparton, egy padon vagy bárhol, ahol lehetőséged van közel kerülni a természethez. Az alábbi gyakorlatok segíthetnek az elmélyülésben.

1. Szippantsd be az ősz illatát

Ha jól esik hunyd le a szemed, végy egy mély levegőt, szívd magadba az őszi természet illatát.

Amennyire lehet csak tapasztald meg, amit érzel, anélkül, hogy gondolkodnál az illatok forrásáról, sztorikat szőnél arról, hogy mire emlékeztetnek vagy minősíteni kezdenéd, melyik kellemes vagy kellemetlen.

Hány féle illatot érzel, honnan jönnek, milyen messziről érezhetők? Hogyan változik az intenzitásuk? Meddig érzed őket az orrodban? Mindkét orrlyukban egyformán érzed őket?

2. Halld meg a természet hangját!

Hallgasd a szelet, amint elsuhan a füled mellett.
Hallgasd a madarak csicsergését. Hány féle madárhangot hallasz?
Hallgasd, ahogy az avar zizeg a lépteid alatt.

Figyeld meg és tudatosítsd a téged körülvevő természet minden hangját, az ősz szimfóniáját, és a dallamok folyamatosan változó mintázatát.

3. Figyeld meg a természet színeinek pompáját!

Az őszi virágok tüzes színkavalkádjának látványa engem mindig boldoggá tesz. A vörös feléleszti bennem az életöröm érzését és az érzékiséget. A sárga örömre, nevetésre, szabadságra bíztat.  A narancs a jóságot, a melegséget és megértést támogatja. A barna a nyugalom, stabilitás, a természetesség hordozója.

Figyeld meg rád milyen hatással vannak az ősz színei? Talán Te is kedvet kapsz egy őszi csokor összeállításához! Figyeld meg a termések, a virágok, a gyümölcsös csipkebogyó ragyogását. A csokor alkotóelemeinek összeválogatása és összeállítása önmagában is nagy öröm és jelenlétet igényel. A végeredmény pedig garantáltan magával ragadó. Az őszi csokor látványa nemcsak otthonunkat, lelkünket is melegséggel tölti el, akárhányszor csak rápillantunk.

4. Érezd magadon az ősz érintését

Érezd, ahogy az őszi szél a bőrödet éri és a hajaddal játszik.

Tapogasd meg a terméseket, faleveleket, akár azt is játszhatod, hogy csukott szemmel fedezed fel a formájukat, állagukat, felületüket.

 

Ha kedved van rá, figyeld meg milyen hatással van rád, ha átölelsz egy fát. Előlről is magadhoz szoríthatod, vagy háttal nekidőlhetsz, leülhetsz a tövébe – és közben folyamtosan éld át, mit érzel? Amennyire lehetséges, anélkül, hogy gondolkodnál azon, mit csinálsz, csak éld meg, amit tapasztalsz, úgy ahogy van.

5. Ízleld meg az őszt!

Az őszi piacok hangulata utánozhatatlan. Az idényzöldségek és gyümölcsök változatos színei és illatai nemcsak a szemet gyönyörködtetik, hanem rengeteg remek, testnek és léleknek tápláló étel készíthető belőlük. A sütőtök, a káposzta, a különböző gombafélék, a burgonya, a szőlő, a dió, amellett, hogy egészségesek, még finomak is. Mielőtt elkezdenéd a zöldségek, gyümölcsök feldolgozását, elkészítését a konyhában, figyeld meg a formájukat, tapintsd meg a terméseket egyenként és szívd magadba az illatukat.

Az étkezés örömét és élvezetét fokozhatjuk a tudatos (mindful) étkezés gyakorlásával, melyről egy következő cikkben írok majd.