Mindfulness

Mindfulness

A mindfulness olyan éber jelen-lét, melyben a tapasztalatokat belső minősítésektől és előítéletektől mentesen észleljük, minden helyzetben, legyen az bármi is. Jack Kornfield megfogalmazásában:

Ahelyett, hogy félelemtől vezérelve menekülnénk a fájdalmas tapasztalatoktól, vagy épp görcsösen ragaszkodnánk a kellemes élményekbe … ráeszmélünk, hogy jelen lehetünk az élet egészében is — ami így sokkal teljesebben és szabadabban élhető át, ott ahol vagyunk és úgy, ahogy van.

A mindfulness, vagy éber jelenlét a jelen pillanat tapasztalataira szentelt, mindenféle minősítéstől mentes figyelem. Az éberség gyakorlása nem csak egyszerű figyelemtréning tehát. A figyelem irányítását a mindfulness lényegéhez tartozó sajátos hozzáállással gyakoroljuk, amit őszinte kíváncsiság, kedves érdeklődés, az elfogadásra és elengedésre egyaránt nyitott szellem jellemez.

A “megizmosodott” figyelemmel hatékonyabban tudunk dolgozni, tanulni. A jelen pillanat teljesebb megélésével életünk teljesebbé válhat, életminőségünk javulhat.

Emellett, saját belső világunk (gondolataink, érzéseink, viszonyulásaink, késztetéseink) részletgazdagabb megismerésével nem csupán fejlettebb önismeretre tehetünk szert, de az éber tudatosság gyakorlásával megismerhetjük és megtanulhatjuk elengedni azokat a ránk jellemző automatikus gondolattípusokat, amik káros szokásokhoz, meggondolatlan reakciókhoz és ebből fakadó konfliktusokhoz, súlyosabb esetben stresszhez, szorongáshoz, depresszióhoz vezethetnek.

A belső – külső világ összefüggéseinek megtapasztalásával tudatosabbá, nyugodtabbá, megfontoltabbá, bölcsebbé válhatunk, könnyebben viseljük és jobban kezelhetjük az élettel együtt járó konfliktusokat, nehézségeket és stresszhatásokat.

Mindfulness meditációA jó hír, hogy a mindfulness – hasonlóan bármely más képességhez – tanulható, sejtszinten erősíthető és fejleszthető. Egyre több kutatás igazolja, hogy a mindfulness meditáció képes újraépíteni az idegsejtek közti kapcsolatokat és olyan változásokat előidézni az emberi agyban, ami által éberebbé válik a figyelem, kezelhetőbbé válnak az érzelmek, megfontoltabbá válik a döntéshozatal, és javul a másokhoz való viszonyulás is.

Az éber jelenlét rendszeres (formális és informális) gyakorlásával készségszintű tudás alakítható ki, ami a kihívásokkal teli hétköznapokban alkalmazva segít megbirkózni a nehézségekkel.

Bizonyított, hogy a csendes éberségmeditáció rendszeres gyakorlása

  • segíti a figyelem összpontosítását és ezzel a hatékonyabb problémamegoldást, munkavégzést és tanulást
  • kedvezően hat a hangulatra, csökkenti a szorongást, a stresszel járó tüneteket, növeli a lelki ellenálló képességet
  • javítja a konfliktuskezelési készséget, fejleszti az együttérzést, empátiát, segít az indulatok (düh, agresszió) és a rossz szokások, függőségek kontrollálásában
  • elviselhetőbbé teszi a testi és lelki fájdalmakat
  • fejleszti az önismeretet, letisztultabb látásmódot eredményez, mellyel bölcsebb célkitűzések alakíthatók ki, és határozottabban hozhatunk döntéseket

EzeMindfulness gyakorlatokk a belső személyes változások az élet minden területére, a családi, baráti, munkahelyi és minden más társkapcsolatra kihatnak. A hozzánk kapcsolódó emberek ugyancsak hatnak az őket körülvevőkre, és beindul egy pozitív „láncreakció”. És mindez a változás belőled indul ki!

Gondolj csak bele, indulatokkal, félelemmel, haraggal, elkeseredéssel telve vagy teljesen kimerülve, kiégve, vajon hogy tudnál segíteni másokon? És most képzeld el, hogy élvezed a mindfulness alábbi, kutatásokkal is alátámasztott előnyeit:

  • Fejlettebb mások iránti együttérzés, empátia és megértés
  • Elmélyültebb, szélesebb rálátás a személyes és társas problémákra
  • Önmagadat már nem pusztán különálló egyénként, hanem egy nagyobb, egymással összefüggő egész részeként kezded megélni.

Készen állsz rá, hogy a mindfulness életed részévé váljon? Fedezd fel, hogyan formálja át a mindfulness a látásmódodat , életszemléletedet és a hozzáállásodat a nehéz, problémás helyzetekhez, konfliktusokhoz!

Tetszett? Oszd meg másokkal is!