Az Oxford Mindfulness Center képzésén alapuló mindfulness (MBCT) tanfolyamok

Az Oxford Mindfulness Center képzésén alapuló mindfulness (MBCT) tanfolyamok

Előfordult már veled is, hogy robotpilótaként vezettél, és már csak a kapuban eszméltél rá, hogy hazaérkeztél?

A Harvardi egyetem kutatásai szerint az idő felében nem arra figyelünk, amit épp csinálunk! Ilyenkor gondolatban mérföldekre járunk onnan, ahol valójában vagyunk – rágódunk az elmúlt nap(ok) megpróbáltatásain, aggódunk a következő nap(ok) kihívásain vagy tervezgetjük teendőinket.

A mindfulness, vagy éber jelenlét a jelen pillanat tapasztalataira szentelt, mindenféle minősítéstől mentes figyelem. Az éberség gyakorlása nem csak egyszerű figyelemtréning tehát. A figyelem irányítását a mindfulness lényegéhez tartozó sajátos hozzáállással gyakoroljuk, amit őszinte kíváncsiság, kedves érdeklődés, az elfogadásra és elengedésre egyaránt nyitott szellem jellemez.

A “megizmosodott” figyelemmel hatékonyabban tudunk dolgozni, tanulni. A jelen pillanat teljesebb megélésével életünk teljesebbé válhat, életminőségünk javulhat.

Emellett, saját belső világunk (gondolataink, érzéseink, viszonyulásaink, késztetéseink) részletgazdagabb megismerésével nem csupán fejlettebb önismeretre tehetünk szert, de az éber tudatosság gyakorlásával megismerhetjük és megtanulhatjuk elengedni azokat a ránk jellemző automatikus gondolattípusokat, amik káros szokásokhoz, meggondolatlan reakciókhoz és ebből fakadó konfliktusokhoz, súlyosabb esetben stresszhez, szorongáshoz, depresszióhoz vezethetnek.

A belső – külső világ összefüggéseinek megtapasztalásával tudatosabbá, nyugodtabbá, megfontoltabbá, bölcsebbé válhatunk, könnyebben viseljük és jobban kezelhetjük az élettel együtt járó konfliktusokat, nehézségeket és stresszhatásokat.

Az éber jelenlét rendszeres (formális és informális) gyakorlásával készségszintű tudás alakítható ki, ami a kihívásokkal teli hétköznapokban alkalmazva segít megbírkózni a nehézségekkel.

Összefoglava, bizonyított, hogy a csendes éberségmeditáció rendszeres gyakorlása

  • segíti a figyelem összpontosítását és ezzel a hatékonyabb munkavégzést és tanulást
  • kedvezően hat a hangulatra, csökkenti a szorongást, a stresszel járó tüneteket, növeli a lelki ellenállóképességet
  • javítja a konfliktuskezelési és problémamegoldó képességet,
  • segít az indulatok (düh, agresszió) és a rossz szokások, függőségek kontrollálásában
  • elviselhetőbbé teszi a testi és lelki fájdalmakat
  • fejleszti az önismeretet

A tanfolyamról

A program az ősi keleti buddhista hagyományban gyökerező mindfulness meditációs gyakorlatok bölcsességét ötvözi a modern nyugati tudományos világ kognitív viselkedésterápiás szemléletével és eszköztárával.

A tanfolyam 8 alkalmas, heti kétórás csoportos találkozásra épül, és a program végefelé egy hétvégi közös félnapos gyakorlást is tartalmaz. A találkozások közötti időben a napi rendszerességgel végzett otthoni gyakorlás szerepe kulcsfontosságú.

A tanfolyam csoportos és egyéni formában végezhető.

Több (szakmai és anyagi) érv is szól csoportos forma választása mellett. Budapesten rendszeresen indítok csoportokat, illetve felkérésére vidéken is vállalok csoportos tanfolyamvezetést, hétvégi időpontokra ütemezve.

A tanfolyam létszáma korlátozott (általában max. 9 fő), a részvétel előzetes jelentkezéshez kötött, és mivel ez zárt csoport, később nem tudsz bekapcsolódni.

A jelentkezők a részvételi díj átutalásával tudják a csoportban a helyüket biztosítani. A létszámkeret betelte után már csak esetleges lemondás esetén lehet a csoportba bekerülni.

Lehetnek helyzetek, amikor mégis egyénileg szeretnénk elvégezni a tanfolyamot. Az egyéni tanfolyamok történhetnek a személyes vagy on-line találkozók formájában is. Az egyéni tanfolyam is követi a 8 alkalomas csoportos felépítés menetét, a találkozások ütemezése és tartalma azonban az igényeknek, szükségleteknek és körülményeknek megfelelően alakítható.

Itt kérhetsz bővebb információt vagy teheted fel konkrét kérdéseidet a tanfolyammal kapcsolatban: mindfulnelly@gmail.com, +36 30 2272 696

Várlak szeretettel, remélem találkozunk!

Gyakori Kérdések

Mire jók a mindfulness módszerek?

Klinikai vizsgálatokkal bizonyított, hogy az MBCT módszer képes  felére csökkenteni a krónikus  depresszió visszatérésének kockázatát (ez a hatékonyság a hangulatjavító gyógyszerekével vetekszik).  Emellett a csendes éberségmeditáció rendszeres gyakorlása más érzelmi-lelki problémák (például a stressz vagy a szorongásos zavarok, függőségek, alvászavarok) kezelésében és a testi fájdalmak elviselésében is segíthet, és javíthatja az életminőséget.

A testi-lelki egészség megtartása mellett a mindfulness alapú módszerek alkalmazása ma már az oktatásban, személyiség -és önismeretfejlesztésben, vezetőképzésben is széles körben elterjedt. A diákok számára kidolgozott módszer például a figyelem és az érzelmi intelligencia fejlesztésére szolgál.

Milyen alapokra épül az MBCT tanfolyam?

Az MBCT jelentése: Mindfulness Based Cognitive Therapy = Éber Jelenléten Alapuló Kognitív Terápia
A  módszert 3 nemzetközileg elismert egyetem professzora állította össze

  1. Mark Willims (University of Oxford)
  2. John D. Teasdale (Cambridge University)
  3. Zindel Segal (Toronto Scarborough University)

A program két nagy hagyomány elemeit ötvözi:

  1. Jon Kabat-Zinn mindfulness alapú stresszcsökkentő programjának (MBSR) éber jelenlét gyakorlatait és
  2. kognitív pszichoterápia elméleti alapjait.

Az ősi keleti meditációs gyakorlatok és a modern nyugati kognitív tudomány bölcsességének ötvözése sikeresnek bizonyult. Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend a módszer.

Mi történik az összejöveteleken?

A tanfolyam az éber jelenlét gyakorlására épül, vagyis azt tanuljuk, hogyan lehetünk minél gyakrabban pillanatról pillanatra teljes mivoltunkban jelen (jelen-lét a testünkben, lelkünkben és elménkben is),  amit különböző meditációs gyakorlatokkal sajátítunk el.

A mindfulness meditációk alapvetően el-csendes-ülésben végzett csendes szemlélődések. A tanfolyam alatti vezetett meditációk utat mutatnak az éber jelenlét gyakorlásához. A résztvevők emellett segítséget kapnak a helyes testtartás kialakításához is.

A nyolc hét soárn megismerkedünk különböző “formális” meditációs gyakorlatokkal (testpásztázás, légzés, testérzetek, hangok, gondolatok, érzések megfigyelése, nyílt tudatosság gyakorlása, meditáció járás és mozgás közben).

A hétköznapi gyakorlás részeként a formális meditációs gyakorlatok közben megtapasztalt éber jelenlétet, amennyire lehetséges, beépítjük a mindennapokba is, és a napi tevékenységeinket is ilyen éber figyelemmel végezzük (életviteltől függően például az utcán vagy a természetben sétálva, a villamoson utazva, sorban állva, az irodai asztalnál ülve, vagy sportolás, illetve a napi rutintevékenységek, mosogatás, zuhanyzás stb. közben).

A különböző meditációs formák megismerése után fokozatosan kialakítható a saját szabad gyakorlás és kiválasztható az életvitelnek, adottságoknak legmegfelelőbb meditációs rutin.

Az órákon a mindfulness gyakorlatokat megbeszélésekkel egészítjük ki, melyben a tapasztalatokat megosztjuk és beépítjük a nyugati pszichológiai irányzatok által alkotott kognitív elméleti keretbe. Mindennek köszönhetően megváltozhat a viszonyulásunk a saját gondolatainkhoz és érzéseinkhez, megérthetjük a gondolatok és érzések közti kapcsolat, vagy a stressz, a depresszió és a szorongás létrejöttének elméleti alapjait. A megbeszélések lehetőséget adnak arra is, hogy a gyakorlás esetleges nehézségeiben kölcsönösen segítsünk egymásnak.

Kinek ajánlott, kinek nem?

Az MBCT programot eredendően a depresszió kiújulásának megelőzésére fejlesztették ki. A tanfolyamon tanultak azonban mindenki számára segítséget nyújthatnak a testi-lelki fájdalmak, bántó gondolatok kezelésében, a nehéz, stresszel terhelt időszakok könnyebb elviselésében, ésa figyelem összpontosítás javulásával a munkánk, feladataink ellátásában, a tanulásban.

A tanfolyam nem ajánlott azok számára, akik aktuálisan valamilyen komoly lelki problémával küzdenek (pl. súlyos depresszió, gyógyszeres pszichiátriai kezelés, szenvedélybetegség). Később, amikor állapotuk rendeződik, a kezelőorvosuk ajánlása esetén ők is csatlakozhatnak majd egy csoporthoz.

Az általam vezetett tanfolyam nem minősül pszichoterápiának. Ha olyan lelki problémád van, ami pszichoterpiás vagy szakorvosi kezelést igényel, kérlek konzultálj a pszichológusoddal vagy pszichiátereddel, és csak az ő javaslata esetén és a vele folytatott terápiában maradva kezd el a tanfolyamot! Ha bizonytalan vagy, keress meg bátran, hogy megbeszélhessük mi lenne a legjobb a Te esetedben!

Miben gyere, mit hozz magaddal?

Ülő, fekvő meditációs gyakorlatokra és egyszerűbb meditatív mozgásokra készülj fel. Ehhez kényelmes, laza ruházat javasolt. Az ülő meditáció végezhető széken vagy meditációs ülőpárnákon, illetve akinek kényelmetlen a hosszas ülés, le is feküdhet. A mozgásmeditációban egyszerű nyújtásokat végzünk, ehhez sem szükséges semmilyen speciális sportruházat.

A terem minden szükséges kellékkel (székek, jógaszőnyegek, párnák, takarók stb.) felszerelt, semmit nem kell magaddal hozni. Illetve, Ha fázós vagy, öltözz melegen, hozz magaddal meleg felsőt (mellény, pulóver, kardigán, kendő), vastag zoknit.

Otthoni gyakorlás

A program hatásosságának egyik kulcsa a csoportos találkozások közötti rendszeres otthoni gyakorlás a kapott  jegyzetek és vezetett meditációs hanganyagok segítségével.

Lehetőleg olyan időszakban jelentkezz tanfolyamra, amikor napi rendszerességgel tudsz legalább 20-30 percet szánni az önálló gyakorlásra.

Mit tartalmaz a tanfolyam díja?

A tanfolyam díja tartalmazza:

  • az előzetes fél-egyórás egyéni interjút
  • a 8 x 2 órás csoportos képzésen valamint a hétvégi félnapos (5 órás) gyakorláson való részvételt (összesen 21 óra vezetett csoportos foglalkozást)
  • az átadott nyomtatott és a találkozások közti időben küldött  digitális anyagokat (olvasnivalók és vezetett meditációs hanganyagok).

Jelentkezés

Tetszett? Oszd meg másokkal is!